Monday, May 16, 2011

Madu Oh Madu...

Orang kata madu tu manis tapi kalau bermadu??? Apa rasanya? Baca tak akhbar Harian Metro Ahad, topik panas Salleh Yaacob nak kawen no 4. Amboiiii... Tapi yang seronok ketiga-tiga isterinya meredhai dan merestui. Bagaimana kalau suami anda yang mintak nak pasang cabang baru.. Nauzubillah... Boleh ke kita jadi macam isteri-isteri Salleh Yaacob tu? Hari ni Mr. Suami tak abis-abis mengusik ku pasal poligami gara-gara si Salleh Yaacob nih.
Mr.Suami: Kalau awak izinkan saya kahwin satu lagi, awak akan dapat payung mas di sana nanti.
Mrs.Isteri: Ye ke bang, tapi lambat lagi la.. Apa kata abang bagi payung mas saiz payung golf kat saya sekarang.. leh gak saya gadaikan wat shopping. (kahkahkah..)

Begitulah sensitifnya seorang isteri bila timbul isu bermadu. Tapi sekarang hidupku memang dah dikelilingi madu sebab semalam (Sabtu) stok Dcornz Royalle 90 kotak dah sampai. Termasuk juga stok Dcornz Susu Kambing, Dcornz Teh Susu Kambing dan Dcornz O2 yang memenuhi ruang kabinetku.

Memandangkan permintaan yang menggalakkan terhadap Dcornz Royalle nih.. mari kita sama-sama ketahui khasiat dan kebaikan madu.
  • Meningkatkan daya tahan badan terhadap penyakit dan antioksida
Madu mengandungi banyak asid organik, phytokimia, vitamin dan enzim ynag memberikan kesan antioksida. Kewujudan antioksida dapat melambatkan proses penuaan, membantu dalam mengurangkan risiko penyakit jantung, barah dan kesihatan badan secara umumnya. Ia juga membantu meningkatkan daya tahan terhadap serangan penyakit.
  • Mencantikkan kulit dan rambut
Antioksida dapat melindungi kulit dari rosal akibat sinaran UV serta membantu mencantikkan kulit. Selain itu, ia berupaya mengekalkan kelembapan dan kelembutan kulit serta menjadikan ia lebih muda. Madu turut sesuai untuk kulit sensitif dan boleh digunakan untuk mengatasi masalah kulit berjerawat dan mengubati kulit tercalar.
  • Antibakteria dan rawatan batuk
Secara semulajadi madu menghasilkan hidrogen peroksida yang merupakan sejenis antibakteria. Antibakteria ini membantu membunuh bakteria yang menyebabkan batuk. Madu juga dipercayai dapat mengurangkan kahak (phlegm) dalam paru-paru.
  • Membantu dalam proses penghadaman
Madu mengandungi banyak bakteria 'baik' yang membantu dalam masalah percernaan seperti sembelit, gas, gastrik, ulser usus dan cirit-birit.
  • Membantu mengurangkan lemak semasa tidur
 Apabila diambil sebelum tidur, madu akan membekalkan tenaga dan mengimbangkan tahap gula dalam badan agar hormon kita dapat mengurangkan lemak dengan cepat secara semulajadi.
  • Membekalkan tenaga, membantu dalam pemulihan otot dan meningkatkan prestasi
Pengambilan karbohidrat sebelum, semasa dan selepas bersenam dapat meningkatkan prestasi dan membantu dalam pemulihan. Madu juga membekalkan tenaga segera kepada badan.

Jelaskan tentang kebaikan madu. Allah swt juga telah berfirman dalam Surah Al-Nahl:Ayat 69 "Keluar dari dalam perutnya(lebah) minuman (madu) yang berlainan warnanya untuk menyembuhkan penyakit manusia". Terbuktilah bahawa madu adalah sejenis ubat yang diciptakan oleh Allah swt yang diturunkan kepada manusia melalui serangga kecil yang hebat iaitu LEBAH.


Memandangkan madu berupaya mengekalkan kecantikkan wajah, kulit serta rambut menyebabkan aku mengamalkan pengambilan Dcornz Royalle setiap pagi dan malam. Bangga juga bila sesekali ada yang menegur tentang rupa paras yang tak setanding usia..Alhamdulillah..